Телебачення — різновид «гарячих медіа»,
які апелюють швидше до наших емоцій, аніж розуму. Згадайте читання книжки — там
мінімум картинок, переважно рядки тексту. Однак ми уявляємо собі сцени, малюємо
в уяві персонажів й здатні співпереживати героям, якщо нам це цікаво. Ми
черпаємо з книжок знання та тренуємо мозок.
А коли ми дивимося телебачення, наш
мозок переважно спить. Інформацію з телебачення ми сприймаємо через зовнішні
рецептори — зір та слух. Це простіше. Це яскравіше. Це не спонукає аналізувати.
Які методи маніпуляцій використовують на
телебаченні
·
таємниця, теорія змови
Це один з найпростіших способів
маніпуляції — сказати, що від вас нічого не залежить і хтось вже все вирішив за
вас. «Не ходіть на вибори, бо й так відомо, хто переможе».
Коли на телебаченні розповідають про
сучасну подію, часто проводять аналогії з іншою, яка відбулася в інший
історичний час за інших умов. Головна мета — знецінити сучасну подію чи її
учасників.
·
маніпуляція порядком дня
Порядком дня маніпулюють, коли потрібно
відвернути увагу від справді важливої події. Якщо на центральній площі столиці
відбувається стотисячна акція протесту з вимогою відставки уряду, на
телебаченні головною темою дня можуть зробити питання безпеки усиновлення дітей
іноземцями.
·
маргіналізація
Люди не хочуть себе бачити в меншості.
Зазвичай вони хочуть асоціювати себе з тією більшістю, на стороні якої
«правда». Саме тому диктори чи ведучі здатні маніпулювати: вони виступають на
стороні більшості, «здорового глузду» чи традиції. При цьому вони атакують
опонентів, називаючи їх меншістю. Іншими словами — маргіналізують їх.
Як розрізняти неправдиву інформацію?
В сучасному інформаційному просторі люди
нерідко отримують інформацію від тих, кого вони ніколи не бачили й швидше за
все, ніколи про них не чули. Кілька порад, як розрізняти неправдиву чи
маніпулятивну інформацію:
·
Не довіряйте публікаціям з маловідомих
сайтів, які не мають репутації серед інших журналістів.
·
Якщо ви бачите сенсаційні заголовки —
щось тут не так.
·
Емоційні заклики до якоїсь дії завжди
підозрілі.
·
Остерігайтесь публікацій, де посилаються
на ненадійні джерела, як-то «британські вчені заявили».
·
Використання лайливих слів та жаргону —
ознака непрофесійності.
·
Використання дискримінаційної лексики.
·
Кілька знаків оклику наприкінці речення.
·
Апеляція до анонімних джерел.
Знання подібних «хитрощів» медійників дозволить
обирати правильну інформацію, вміти визначати її правдивість та достовірність.
А головне, робити правильні висновки та критично мислити. Бо як сказав Натан Ротшильд - англійський банкір, бізнесмен і
фінансист: «Хто володіє інформацією
- той володіє світом».
Взято з лекції он-лайн платформи EdEra «Недискримінаційний підхід
у навчанні».
Немає коментарів:
Дописати коментар